Sekce kvality Hospodářské komory ČR si dala za cíl pomáhat podnikatelům při zvyšování kvality vyráběných produktů i poskytovaných služeb. Jednou z aktivit je podpora zavádění nových norem pro systémy managementu do praxe, která je určena zejména pro malé a střední podnikatele. K dispozici je publikace Průvodce ISO 9001, který je návodem pro přechod na novou normu pro držitele stávajících certifikátů systémů managementu kvality. Pracuje se na podobném průvodci pro systémy řízení životního prostředí. Na výše uvedenou publikaci a navazující přednášky jsme zaznamenali pozitivní ohlas z řad členů HK. Ale co začínající podnikatelé? Položili jsme si za ně několik otázek, jak mohou normu ISO 9001:2015 využít k řízení a rozvoji vlastní organizace. A tady jsou odpovědi.
Zlepšování systémů managementu je povinné, avšak manažeři i auditoři berou požadavky posledního článku ISO 9001 často velmi formálně. Navíc nová norma ISO 9001 je v nedohlednu, mnoho organizací vyčkává nebo volí pohodlnou cestu „udržování systému v certifikovatelném stavu“. Co lze tedy pro zlepšení úrovně interních auditů udělat? Novela ISO 19011 umožňuje auditování založené na rizicích.
Náklady na nízkou kvalitu (Cost Of Poor Quality, COPQ) představují celkové náklady spojené s výrobou, která nepřidává hodnotu. Manažeři a kontroloři kvality je nazývají náklady na vady. Jejich monitorování a vyhodnocování je jednou z klíčových rolí útvaru řízení kvality, protože představují jednu z nejefektivnějších metod snižování nákladů. Na začátku musíme identifikovat místa, kde se náklady na vady skrývají. K tomu mohou posloužit audity procesů, produktu nebo audity u dodavatelů. Pokud umí auditoři odhalovat plýtvání, budou mít takové audity přidanou hodnotu.
Mnoho odborníků na management kvality vnímá očekáváné změny ISO 9001 jako málo přínosné. Jedno však autorům nelze upřít: podstatně se zvyšuje požadavek na zapojení managementu.
Novela normy hodně mění pohled na byrokracii spojenou managementu kvality. Můžete se obejít bez příruček a směrnic, nebudou požadovány. V nejpoužívanější normě pro kvalitu přibyly termíny jako dokumentovaná informace, můžete zapomenout na písemnosti uspořádané do dokumentační pyramidy. S ISO 9001:2015 se dostáváte na rozcestí: buď si ponecháte kdysi vytvořený systém a doplníte jej o nové požadavky nebo začnete od znova.
Číst dál: 4 důvody, proč bude ISO 9001:2015 pro manažery atraktivnější