Slova "Politika kvality" či "Cíle kvality" mnozí šéfové neradi slyší. A právem. Vrcholové vedení je vnímá jako slohové cvičení manažera kvality, které mají schválit v rámci přezkoumání systému kvality. S vydáním normy ISO 9001:2015 roste význam strategické řízení, kterým budou lépe vnímány kdysi formální politiky a cíle. Víte, co pro mohou pro oživení politiky kvality udělat manažeři?

Je na auditorovi, aby se přesvědčil, nakolik se vrcholovým manažerům daří transformovat politiku kvality do praxe, a zda koresponduje s plněním cílů. Cíle kvality se netýkají pouze manažerů, ale mají být plněny na všech řídicích úrovních či funkcích organizace. Jaké má management podat důkazy, že se politikou kvality zabývá, a že je aktuální? Jednoduše tím, že předloží důkazy o jejím naplňování a doložením očekávaných výsledků.

Manažeři si ze školení pamatují, že cíle mají být parametrické, tj. SMART. V dnešní překotné době mají být vyhodnocovány podle potřeb a měněny v souladu s proměnlivými požadavky podnikatelského prostředí a požadavků na udržitelný růst organizace. Ověřuje se, zdali jsou cíle konkrétní, měřitelné či dosažitelné a zda organizace poskytla osobám odpovědným za jejich plnění zdroje. Požadavek se přitom týká se všech úrovní řízení. Navíc auditor očekává, že pro cíle kvality mají plány jejich dosažení, viz Tab. 1:

Tab 1. Cíle kvality a plánování jejich dosažení - příklady

Při pravidelném přezkoumání systému kvality mají být zváženy trendy a meziroční srovnání, resp. využívání cílových hodnot. Uveďme se příklady důkazů o naplňování cílů kvality:

Pokud má organizace hodnotit výkonnost v oblasti kvality a efektivnost systému managementu kvality, očekává se, že ukazatele výkonnosti naplňující firemní cíle. Připravte se na propojení cílů, strategických iniciativ a výkonového reportingu. To představuje pravidelné monitorování a měření procesů ve vazbě na kritické faktory úspěchu (KFÚ), které z mnoha procesních ukazatelů napomohou vedení vybrat klíčové ukazatele (KPI).

Tab. 2 Propojení cílů, strategických iniciativ a výkonového reportingu

Pro lepší srozumitelnost se v ISO 9001:2015 efektivností QMS rozumí dosahování plánovaných ukazatelů, resp. zapojení a nasměrování všech spolupracovníků ke splnění výkonnostních cílů v oblasti kvality.

Očekávaná změna ISO 9001:2015 umožňují dodat systému podnikového řízení další energii. Od managementu se očekávají strategická rozhodnutí, dlouhodobé nikoli krátkodobé cíle. Díky omezení vlivu dokumentace může být docíleno rovnováhy procesního řízení a vhodné firemní kultury. Vlastníci firem očekávají vysokou výkonnost výroby či poskytovaných služeb, spokojenost zákazníků, excelentní produkty, ale i zapojení zaměstnanců, jejich ochotu nést odpovědnost či sdílet firemní know-how.

Vyhodnocení vstupů a výstupů (dat, údajů, záznamů) z přezkoumání managementu má být patrno ze zapojení všech členů vedení, včetně ustanovení, zavedení, monitorování a přezkoumávání politik. Jaké jsou důkazy, které mají být předkládány jako výstupy z přezkoumání vedením:

A malý návod na to, jak se stát ještě lepším manažerem: stačí porozumět, co si přejí zájmové strany, zákazníci a co po něm vlastně chce jednou za čas auditor. Typické otázky, které mají být položeny v rámci "management review":

        Nakolik se změnil kontext organizace reagující na podnikatelské prostředí?

        Jak se změny podnikatelského prostředí přenáší do systému řízení organizace?

        Jsou zvážena a vyhodnocena všechna rizika před zahájením navrhovaných změn?

        Ovlivní příprava strategických plánů požadavky na uspořádání systému managementu?

        Jsou stanoveny podmínky řízení externích procesů (např. outsourcing, kooperace) před jejich zavedením?

Audit se zpravidla soustředí na získání informací, zdali je v celé organizaci porozuměno jejím strategiím či politikám. Je samozřejmostí zapojení všech manažerů do pravidelného přezkoumávání vedením. Na vstupu jsou informace o naplňování strategických či krátkodobých cílů, na výstupu náměty pro nasměrování organizace a její další rozvoj.

Autor: Milan Trčka

 creative commons

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.

 

Literatura
[1] ISO Part 1, Annex SL, Příloha 2 Závazná struktura, identický základní text, obecné termíny a základní definice