Zkuste si na nejbližší poradě udělat rekapitulaci kladů a záporů současného vnímání kvality z pohledu vedení. Na manažery budou kladeny nové, vyšší nároky na kvalitu řízení. Jednou z hlavních změn je požadavek, aby za systém neodpovídal pouze představitel vedení. Vedení má být příkladem ostatním, komunikovat s lidmi, porozumět jejich potřebám a řídit jejich výkonnost.

 

Proč ano ?   Proč ne?
Je velký rozdíl, pokud pracujete jako manažer v zavedeném systému řízení a přejdete do jiné organizace "ovládající chaos", která staví na "flexibilitě" či "nízkých nákladech". Manažeři ušetří svůj čas, pokud začnou měřit výkon svých lidí (9.1). Udržování certifikátu ISO 9001 je považováno za velmi nákladné, přestože manažeři sami nedokáží udržovat nastavený systém řízení.
Pokud fungují interní audity (9.2.2) a jejich výstupy podporují nezávislí auditoři CO, mají manažeři přehled o skutečných potřebách změn (6.1).
Nejnaléhavějším důvodem bývá, pokud certifikaci požaduje hlavní zákazník. Přesto existuje názor ze strany dodavatelů, že se jedná o zbytečné postupy, bez kterých se lze obejít.
Nová norma nepožaduje ani Příručku kvality, ani směrnice (7.5).
  Vedení firmy vadí, že musí jeden z manažerů systému věnovat, a že se za certifikaci musí platit.
Do budoucna se problém ještě zvětší: systém se týká všech, nikoli jednoho "představitele vedení" (zrušeno 5.5.2).
Certifikát ISO 9001 umožňuje porozumět podnikovým systémům řízení, které mají velké firmy.
Na dodavatele bude kladen větší důraz, aby jejich politiky a cíle kvality byly souladu se strategickým zaměřením a kontextem organizace (5.1).
  Mnoho organizací nezavádělo postupy, aby zajistily svou konkurenceschopnost a ziskovost; nenaučily se hodnotit výstupy práce a omezit ztráty z nekvality.
Při zjištění "nekvality" budou vyhledávány příležitosti ke zlepšení, které musí manažeři uvádět do života pomocí managementu změn (6.3).

Nová norma ISO 9001:2015 nabízí větší šanci organizacím, které zvolily cestu udržitelného podnikání. Jak by měly vypadat první kroky:

  • Vyjasnění nových rolí vedení, rozdílu mezi odpovědností vedení a odpovědným leadershipem.
  • Vyhodnocení podnikatelského prostředí v kontextu s dalším nasměrováním organizace
  • V rámci přehodnocení „věčně aktuální politiky“ systému řízení, získat co nejvíce informací od zainteresovaných stran pro "nasměrování na budoucnost".
  • Více se orientovat na podnikové procesy a měřitelné ukazatele výkonnosti, umožňující motivaci lidí k dosahování firemních cílů.
  • Proškolení v technikách pro management rizik a management změn…

Dlouho před námi nestála taková výzva, nepromarněme ji.

Autor: Milan Trčka

 creative commons

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.

 

Literatura
[1] ISO Part 1, Annex SL, Příloha 2 Závazná struktura, identický základní text, obecné termíny a základní definice