Zkuste si na nejbližší poradě udělat rekapitulaci kladů a záporů současného vnímání kvality z pohledu vedení. Na manažery budou kladeny nové, vyšší nároky na kvalitu řízení. Jednou z hlavních změn je požadavek, aby za systém neodpovídal pouze představitel vedení. Vedení má být příkladem ostatním, komunikovat s lidmi, porozumět jejich potřebám a řídit jejich výkonnost.
Proč ano ? | Proč ne? | |
Je velký rozdíl, pokud pracujete jako manažer v zavedeném systému řízení a přejdete do jiné organizace "ovládající chaos", která staví na "flexibilitě" či "nízkých nákladech". Manažeři ušetří svůj čas, pokud začnou měřit výkon svých lidí (9.1). | Udržování certifikátu ISO 9001 je považováno za velmi nákladné, přestože manažeři sami nedokáží udržovat nastavený systém řízení. Pokud fungují interní audity (9.2.2) a jejich výstupy podporují nezávislí auditoři CO, mají manažeři přehled o skutečných potřebách změn (6.1). |
|
Nejnaléhavějším důvodem bývá, pokud certifikaci požaduje hlavní zákazník. Přesto existuje názor ze strany dodavatelů, že se jedná o zbytečné postupy, bez kterých se lze obejít. Nová norma nepožaduje ani Příručku kvality, ani směrnice (7.5). |
Vedení firmy vadí, že musí jeden z manažerů systému věnovat, a že se za certifikaci musí platit. Do budoucna se problém ještě zvětší: systém se týká všech, nikoli jednoho "představitele vedení" (zrušeno 5.5.2). |
|
Certifikát ISO 9001 umožňuje porozumět podnikovým systémům řízení, které mají velké firmy. Na dodavatele bude kladen větší důraz, aby jejich politiky a cíle kvality byly souladu se strategickým zaměřením a kontextem organizace (5.1). |
Mnoho organizací nezavádělo postupy, aby zajistily svou konkurenceschopnost a ziskovost; nenaučily se hodnotit výstupy práce a omezit ztráty z nekvality. Při zjištění "nekvality" budou vyhledávány příležitosti ke zlepšení, které musí manažeři uvádět do života pomocí managementu změn (6.3). |
Nová norma ISO 9001:2015 nabízí větší šanci organizacím, které zvolily cestu udržitelného podnikání. Jak by měly vypadat první kroky:
- Vyjasnění nových rolí vedení, rozdílu mezi odpovědností vedení a odpovědným leadershipem.
- Vyhodnocení podnikatelského prostředí v kontextu s dalším nasměrováním organizace
- V rámci přehodnocení „věčně aktuální politiky“ systému řízení, získat co nejvíce informací od zainteresovaných stran pro "nasměrování na budoucnost".
- Více se orientovat na podnikové procesy a měřitelné ukazatele výkonnosti, umožňující motivaci lidí k dosahování firemních cílů.
- Proškolení v technikách pro management rizik a management změn…
Dlouho před námi nestála taková výzva, nepromarněme ji.
Autor: Milan Trčka
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.
Literatura
[1] ISO Part 1, Annex SL, Příloha 2 Závazná struktura, identický základní text, obecné termíny a základní definice