Lidé přicházejí a odcházejí, někteří pracovníci ochotně sdílejí informace;  jiní si je pečlivě stráží, aby byli nepostradatelní. Každá organizace musí vhodně nakládat se svými znalostmi. Nejde jen o to, aby se zpracovávaly informace a vytvářely databáze. Je skoro umění vyhledat spolupracovníky, kteří jsou schopní přenášet informace, školit nebo řešit nástupnictví.

Nová norma ISO 9001:2015 pobízí organizace, aby dlouholetí pracovníci formou mentorování přenechávali své zkušenosti mladším kolegům. Cílem je získat veškeré nezbytné znalosti k provedení zakázek, udržovat je v aktuálním stavu a zajistit k nim přístup pracovníkům, kteří je potřebují. Znalosti organizace mají umožňovat řešení pro měnící se potřeby zákazníků, změny jejich chování nebo zohledňovat inovace či nově vznikající trhy. Znalosti jsou nutné pro plánování a řízení změn celé organizace, jejích procesů a produktů: týkají se procesů návrhu a vývoje, péče o zákazníka, výroby i služeb po dodání.

V čem je norma nová? Návrh a vývoj musí zohledňovat dílčí fáze životního cyklu produktu, včetně zprovoznění, servisu nebo likvidace po použití. Výrobní organizace nemohou poškozovat autorské práva, obcházet průmyslové vzory a patenty nebo ignorovat licence. Každá organizace si má vytvořit svůj přístup k nakládání s digitálními údaji a informacemi, musí se naučit spravovat podnikový management obsahu (ECM). To představuje vytvořit "digitální strategii", identifikovat zdroje informací, uspořádat a řídit je.

A jaký je první krok? Naučte se řádně nakládat s firemními znalostmi. Vědět kdo co dělá, a jaké informace potřebuje ke své práci. To je oč tu běží.

Autor: Milan Trčka

 creative commons

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.