Nová norma ISO 9001 řeší management neshod hned na dvou místech: řízení neshodných výstupů (8.7) v provozu a systémové řízení neshod a nápravných opatření (10.2). Pokud se zabýváte více operativou, nezabráníte opakování problémů. Naučte se neshody analyzovat, určit jejich příčiny a přijmout opatření zemezující jejich opakovanému výskytu.

Nabízím 10 kroků, kterými radikálně omezíte opakovaný výskyt vad:

1.    Identifikace produktů. Zajistěte označení výrobků či výrobkových skupin, srozumitelné pro operátory na všech pracovištích. Musí mít jasno, co je dobrý výrobek a co zmetek.
2.    Kontrola kvality. Zkontrolujte, zdali se neshodné výrobky nacházejí v určených prostorách. Označte, sledujte a vyhodnocujte neshodné výrobky ve všech fázích výrobního procesu.
3.    Vypořádání neshod. Rozhodněte o vypořádání vadných produktů: má být zřejmé co lze opravit, přepracovat, dodat na odchylku nebo co musí být sešrotováno. Nedovolte výstavky ani skanzeny - výjimkou jsou hraniční vzorky vad.
4.    Hledání chronických problémů. Vysledujte problémy, které se různým způsobem opakují. Upozorněte na ně obsluhu na pracovištích, viditelně vyčíslete vzniklé náklady.
5.    Monitoring vad. Sbírejte pravidelně informace o vývoji vad, spolupracujte s vlastníkem problému. Předávejte upozornění kontroly o vadách všem, kteří se zapojují do řešení problémů.
6.    Vizuální management. Monitorujte dosažené výsledky, stanovte cíle a cílové hodnoty v oblasti neshod. Zhotovte informační tabule, ukazující trendy vývoje vad. Seznamujte s problémy všechny spolupracovníky, každý si má být vědom závažnosti neshod.
7.    Aplikace P-D-C-A. Zvolte systémový přístup k řešení problémů, aplikujte cyklus Plánuj – Dělej – Ověřuj – Jednej. Zásadní problémy řešte v průřezovém týmu, do kterého pozvete všechny zúčastněné techniky (tj. příprava výroby, vývoj, prodej, technologie, výroba, údržba, servis, atd).
8.    Vyšetření hlavních příčin. Nepřipusťte, aby řešitelé navrhovali změnové řízení bez znalosti kořenové příčiny problému. Informujte o problémech své zákazníky a spolupracujte na jejich odstranění s dodavateli.
9.    Zapojení zákazníka. Vždy reagujte na stupňovaný průběh reklamace ze strany zákazníka, neváhejte jej zapojit do řešení. Nechte si zákazníkem schválit nový postup, teprve potom standardizujte výstupy a změňte výrobní systém.
10.    Předcházení problémům. Preferujte prevenci vad před jejich detekcí. Teprve tehdy bude zákazník spokojen s kvalitou vašich produktů.

Autor: Milan Trčka

 creative commons

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.