Zákazníci se nás dotazují, zda je nutno vedle certifikace ISO/TS 16949 držet další certifikáty. V německých dodavatelských řetězcích automobilního průmyslu, dodávajících podle předpisů VDA, je požadována další certifikace VDA 6.1. Nejedná se o nový požadavek.

Naopak, požadavky VDA 6.1 na systémy kvality vycházejí z velmi staré normy ISO 9004:1994. Norma ISO 9004 prošla velkou revizí v roce 2009 a popisovala model řízení organizace pro udržitelný úspěch. Navíc se mezitím dvakrát revidovala systémová norma ISO 9001, vyžadující od roku 2000 procesní přístup. Následně byly publikovány tři vydání normy ISO/TS 16949 a o vzájemné návaznosti certifikace ISO/TS a VDA 6.1 můžeme silně pochybovat. Postupně v ISO/TS došlo ke sjednocení požadavků automobilních výrobců podle QS 9000 a VDA. Norma QS 9000 prakticky zanikla, využívají se pouze její nástroje a metody, známé pod označením „Core Tools“ (APQP&CP, PPAP, MSA, FMEA, SPC, 8D).

Od roku 2016 je všechno jinak. Dochází k další integraci požadavků v automobilním průmyslu, koordinované pracovními skupinami IATF. Norma IATF 16949:2016 rozšiřuje požadavky ISO 9001:2015 a od 1.10.2017 nebude jiná alternativa pro certifikaci v automobilním průmyslu. Certifikovat se podle VDA 6.1 je možné, nikoli účelné! Systémy se navzájem nepodporují, nelze využít jednotné systémové dokumentace. Pokud organizace navíc dodává mimo automobilní průmysl, bude muset plnit požadavky na ISO 9001 a současně poněkud archaické požadavky VDA 6.1.

A pro vyjasnění, TÜV jako hlavní garant certifikace na svých webových stránkách uvádí: "...Certifikace probíhá jako nadstavba nad certifikaci dle ISO 9001. Po certifikačním auditu je vydán doplněk k certifikátu ISO 9001, nikoli samostatný certifikát. Certifikace dle VDA 6.1 postupně končí a je nahrazována celosvětově uznávanou certifikací dle ISO/TS 16949."

Autor: Milan Trčka

 creative commons

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.